پـا بـرهنـه روی دیـوار دلـم

یادداشت های پراکنده

پـا بـرهنـه روی دیـوار دلـم

یادداشت های پراکنده

35.راز کوچک داوینچی



لنگدان در کتابخانه ی تاریک زندان زیر نور افکنی که بالای سرش قرار داشت ایستاده و راز مونالیزا را با زندانیانی که در کلاس شرکت کرده بودند در میان گذاشته بود که در کمال تعجب شلوغ و خشن اما تیزبین بودند . همان طور که به طرف مونالیزا بر دیوار گام برمی داشت گفت : احتمالاً متوجه شدید که پس زمینه ی کار یک دست نیست  و به تفاوت آشکار آن اشاره کرد و گفت : «داوینچی افق چپ رو به طرز معناداری پایین تر از افق راست کشیده.»

یکی از زندانیان پرسید :« خیط کاشته؟ »

لنگدان پیش خود خندید و گفت : « نه ! داوینچی به ندرت این کار رو می کرده . در واقع این یه حقه ی کوچیک بوده . با پایین آوردن حومه ی شهر داوینچی باعث شده مونالیزا از سمت چپ به نظر بزرگتر بیاد تا از راست . یه شوخی کوچک داوینچی . از نظر تاریخی مفاهیم مرد و زن دارای جهت بودند . چپ مونث و راست مذکره. چون داوینچی یکی از بزرگ ترین طرفداران اصول مونث بوده کاری کرده که مونالیزا از چپ با شکوه تر به نظر بیاد تا راست . »

مردی ریز اندام که ریش بزی داشت گفت :« شنیدم مفعول بوده . »

لنگدان اخم کرد و گفت :«تاریخ دان ها معمواً به این صورت بیانش نمی کنند اما آره ، داوینچی هم جنس باز بوده .»

«واسه همین قضیه نسوان راست کارش بوده ؟»

« در اصل داوینچی با توازن بین زن و مرد موافق بود . معتقد بود روح انسان از گمراهی نجات پیدا نمی کنه مگر اینکه هر دو وجه مونث و مذکر رو داشته باشه .»

کسی گفت :« مث تیکه هایی که معامله داشته باشن ؟»

خنده ای شادمانه برخاست. لنگدان فکر کرد داستان مکملی از ریشه شناسی هرمافرودیت و ارتباطش با هرمس و آفرودیته بگوید اما چیزی در گوشش خواند که حرفش در این جمعیت بی ارزش خواهد بود .

مردی تنومند گفت :«آقای لنگدان ، درسته که مونالیزا عکس زنونه ی خود داوینچیه ؟ میگن این طوریاست . »

«ممکنه . داوینچی اهل شوخی بوده و تجزیه تحلیل کامپیوتری مونالیزا و سلف پرتره ی داوینچی نقاط تناسب عجیبی رو بین صورت هاشون تایید می کنه . داوینچی هر قصدی که داشته ، مونالیزا نه مذکره و نه مونث . به طرز زیرکانه ای دو جنسیه . ادغام شده ی هر دوی اینهاست . »

  «خاطرجمعید اینا یه مشت خزعبلات هارواردی ها نیس واسه اینکه نگن مونالیزا یه زن ایکبیریه ؟»

لنگدان هم خندید :« ممکنه شما درست بگید اما در واقع داوینچی سرنخ بزرگی به جا گذاشت که نشون میده نقاشی دو جنسیتی بوده . کسی تا حالا چیزی از آمون خدای مصری شنیده ؟



مرد درشت اندام گفت : « آره خدای مذکر باروری ! { مترجم :... آمون را به هیئت آدمی با سر قوش یا گاهی قوچ مجسم می کردند که دو پر بزرگ نماد شاهی بر روی سر داشت ...}

لنگدان حیرت کرد .

مرد درشت اندام که نیشش باز بود ادامه داد : « روی جعبه کا*ند*وم آمون نوشته . همون یارو که با کله ی قوچ عکسش جلو جعبه س. روش نوشته خدای مصری باروری»

لنگدان با نام تجاری محصول آشنا نبود ، اما از این که می دید تولید کنندگان وسایل پیشگیری هیروگلیف را درست متوجه شده اند احساس خوبی داشت.«بارکلا! آمون رو دقیقاً به شکل مردی با کله ی قوچ تصویر کردند و بی بندو باری جنسیش و شاخ های خمیده اش کلمه ی امروزی H*or*ny رو باب کرده . »

«جدی ؟»

« بی کلک . می دونید همتای آمونکی بود ؟ یعنی ربه النوع باروری ؟»

پرسش لحظاتی سکوت به دنبال داشت .

« ایزیس بوده . » قلم روغنی را برداشت و نوشت :« پس خدای مذکر آمون و خدای مونث ایزیس رو داریم که به نگاشت های باستانی اونها ل ایزا گفته می شده .»


لنگدان دیگر ننوشت و گامی به عقب به سمت نورافکن برداشت .

آمون ل ایزا 

« آشنا به نظر نمیاد ؟»

کسی با نفس بریده گفت :« مونا...لیزا..ایول !»

لنگدان سر تکان داد و گفت :« آقایون نه تنها چهره ی مونالیزا دوجنسی بوده بلکه اسمش هم مقلوبی از اتحاد مرد و زن است و دوستان این راز کوچیک داوینچیه و دلیل لبخند رندانه ی مونالیزا . »


راز داوینچی / دن براون / سمیه گنجی ، حسین شهرابی / نشر زهره 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.